
Inventarisatie bedrijfsscholen
Ilona Koning2019-10-14T10:44:47+02:00Inventarisatie bedrijfsscholen
Net verschenen: een onderzoek naar bedrijfsscholen voor het Ministerie van OCW, als bijlage bij de kamerbrief voortgang leven lang ontwikkelen. Lees verder.
Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit
Ilona Koning2019-09-13T13:28:51+02:00Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit
Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.
Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018
Ilona Koning2019-05-16T16:20:26+02:00Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018
Dragen de doorlopende leerlijnen tussen vmbo en mbo bij aan het aantrekkelijker en doelmatiger maken van het beroepsonderwijs?Weten wat je doet
Ilona Koning2019-08-06T09:39:01+02:00Weten wat je doet; Kennis en vakmanschap in het mbo
De publicatie geeft een overzicht van verschillende manieren waarop er tegen beroepsrelevante kennis kan worden aangekeken en sluit af met een aantal conclusies en aandachtspunten voor het positioneren van kennis in curricula van mbo-opleidingen.
De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo
Diana Ploegaert2019-02-27T12:21:33+02:00De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs
De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.
De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
Elke van Doorn2017-10-04T21:25:48+02:00Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg
Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.
Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs
Elke van Doorn2017-05-18T16:48:55+02:00Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief
Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.
Monitor Vakmanschap- en technologieroutes
Elke van Doorn2018-03-17T13:20:11+02:00Tweede meting
Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.
Het PDG-traject herzien
Het Expertisecentrum Beroepsonderwijs2016-12-21T20:55:50+02:00Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'
Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.
Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo
Het Expertisecentrum Beroepsonderwijs2017-11-06T16:34:08+02:00De sector mbo aan zet?
De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015
Elke van Doorn2018-07-26T09:31:51+02:00Deel 1: Studenten
De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015
Elke van Doorn2018-07-26T09:33:26+02:00Deel 2: Personeel
De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.
Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015
Elke van Doorn2018-07-26T09:35:03+02:00Deel 3: Beleid
De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.
Loopbaanoriëntatie en de rol van ouders in het vo en mbo
Elke van Doorn2018-08-30T21:52:25+02:00Een verslag van groepsinterviews met lob-functionarissen van drie vo-scholen en drie mbo sectoren
In dit rapport doen onderzoekers verslag van groepsinterviews die met drie vo scholen (twee vmbo scholen en een school voor praktijkonderwijs) en drie mbo- sectoren zijn gehouden binnen het door het NRO gefinancierde project ‘De rol van ouders bij keuze- en loopbaanbegeleiding’.
Onderwijsondersteuners in het mbo
Elke van Doorn2016-12-21T21:00:17+02:00afbakening, lokalisering en toerusting
Ecbo heeft in opdracht van de MBO Raad onderzoek gedaan naar functionarissen in het mbo die onderwijsondersteunende werkzaamheden verrichten die direct zijn gerelateerd aan onderwijsleerproces. Dit leverde een actueel beeld van de werkzaamheden en functies die deze functionarissen bekleden.
Jongeren uit vso en pro op weg naar een baan
Elke van Doorn2018-03-18T12:25:12+02:00Een onderzoek naar de Borissystematiek van SBB
Waarom is de ene jongere uit vso en pro wel succesvol op de arbeidsmarkt en de andere niet? Hoe zorg je dat jongeren niet alleen werk vinden, maar ook werk houden? En (hoe) is dat terug te vinden in de Borissystematiek? Naar deze en andere vragen deed ecbo op verzoek van SBB onderzoek.
Beleidsontwikkeling van onderop
Elke van Doorn2016-12-21T21:02:29+02:00Wat het beroepsonderwijs kan leren van innovatieve praktijken in andere sectoren
Vergelijkbaar met de discussies in het onderwijs, wordt ook in andere sectoren gesproken over (her)waardering van de vakkennis en -ervaring van de professional. Wat kan het onderwijs leren van innovatieve praktijken van professionals in andere sectoren?
Balanceren van belangen
Elke van Doorn2018-03-22T08:43:23+02:00De Onderwijsraad over beroepsgericht opleiden
De Onderwijsraad laat regelmatig een overzicht samenstellen waarin de adviezen die zijn uitgebracht worden beschreven en geëvalueerd. Dit acquis bevat een thematische analyse van dertien adviezen van de Onderwijsraad over de periode 2003-2013.
Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo
Elke van Doorn2017-09-18T09:17:46+02:00Kijkkader en instrument
In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) dragen onderwijsteams samen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs en bijbehorende regeltaken. In deze publicatie beschouwen de onderzoekers welke overwegingen een rol spelen bij de rolverdeling in teams.
Horizononderzoek 2013 ROC de Leijgraaf
Evie Jansens2016-12-21T21:06:07+02:00Verhaal over 10 jaar integraal herontwerp
In 2004 startte ROC de Leijgraaf een vernieuwingstraject onder de noemer ‘integraal herontwerp’. Het Horizononderzoek volgde dit innovatieproces van het schooljaar 2008/9 tot en met 2012/13. Horizononderzoek 2013 is de afsluitende publicatie van dit traject. Hieronder zijn alle publicaties verzameld.
De dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo
Evie Jansens2016-12-21T21:06:39+02:00Bouwstenen voor een aanpak
In de afgelopen jaren staat onderwijskwaliteit in alle onderwijssectoren veelvuldig op de agenda van bestuurders. Er is echter nog weinig bekend over voorwaarden in het organisatieklimaat en de cultuur van de organisatie die de dagelijkse zorg voor onderwijskwaliteit bevorderen dan wel over de manier waarop de zorg voor onderwijskwaliteit een plek heeft in het dagelijks handelen.
Publieke en private mbo-opleidingen vergeleken
Evie Jansens2016-12-21T21:07:41+02:00Paper over overeenkomsten en verschillen publieke en private mbo-opleidingen
Mbo-opleidingen worden door zowel publieke als private instellingen aangeboden. Ecbo vergelijkt in deze studie een aantal publieke en private opleidingen met eenzelfde kwalificatiedossier en crebonummer. Is het eindresultaat van deze opleidingen ook daadwerkelijk hetzelfde? En waarom kiezen studenten voor private dan wel publieke opleidingen?Het mbo tijdens invoering cgo
Elke van Doorn2016-12-21T21:09:05+02:00Resultaten van de vijfde CGO Monitor
EVanaf 1 augustus 2012 werken alle opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs op basis van de competentiegerichte kwalificatiedossiers; vanaf 2004 werden deze geleidelijk ingevoerd. Dit proces werd vanaf 2004 gevolgd door de ‘CGO Monitor’ waarvan dit onderzoek de vijfde meting is.
Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs
Elke van Doorn2017-04-18T16:47:18+02:00De bruikbaarheid van kwalificatiedossiers onderzocht
In het mbo zijn de Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven op dit moment druk in de weer om in de beschrijving van de kwalificaties de voorwaardelijke kennis en vaardigheden voor adequate beroepsuitoefening nadrukkelijker te formuleren. Ecbo onderzocht de bruikbaarheid van de kwalificatiedossiers en de vertaalslag ervan naar curriculumontwikkeling.
Kansrijk toelatingsbeleid
Elke van Doorn2017-06-22T17:35:21+02:00Een kader om toelatingsbeleid tegen het licht te houden
Mbo-instellingen besteden steeds meer aandacht aan hun toelatingsbeleid. Toch leven er nog veel vragen over dit onderwerp. Met de publicatie Kansrijk toelatingsbeleid wil ecbo de kennis over het toelatingsbeleid vergroten en de discussie in de instellingen hierover voeden.
Smal versus breed beroepsonderwijs
Elke van Doorn2016-12-21T21:12:04+02:00Arbeidsmarktpositie en curriculumkenmerken van smalle versus brede mbo-opleidingen
Smal of breed opleiden vormt een steeds terugkerende vraag in het beroepsonderwijs. Zijn afgestudeerden gebaat bij meer algemene vaardigheden of juist bij meer beroepsgerichte vaardigheden? In opdracht van ecbo onderzocht ROA de arbeidsmarktpositie van smal en breed opgeleide mbo’ers.
Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen
Elke van Doorn2016-12-21T21:12:22+02:00Engelstalige paper over hybride leeromgevingen nu ook in het Nederlands
De samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven komt prominent tot uiting in hybride leeromgevingen: een verweving van schools leren en werkplekleren in één leeromgeving. Een thema dat ook internationaal de nodige aandacht krijgt.
Monitor Sociale Veiligheid 2011
Elke van Doorn2018-07-26T09:37:03+02:00Monitor Sociale Veiligheid mbo
Sociale veiligheid is een groot goed. Oók voor onderwijsinstellingen. Studenten en medewerkers moeten zich veilig en geborgen voelen op scholen. Uit de Monitor Sociale Veiligheid 2011 - waarvan in januari 2013 het derde deel verscheen - blijkt dat het middelbaar beroepsonderwijs goed scoort qua veiligheid. Maar blijvende aandacht is nodig.
Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur
Elke van Doorn2016-12-22T10:13:24+02:00Evaluatie van de naleving en de werking van de code ‘Goed bestuur in de bve-sector’
Sinds 2006 committeren besturen in de mbo-sector, verenigd in de MBO Raad, zich aan de Governance Code BVE. In deze code staan afspraken en handreikingen over ‘goed bestuur’ van de onderwijsorganisaties. Ecbo onderzocht de naleving en toepassing van de code.De bijdrage van HRM in het mbo
Elke van Doorn2017-10-17T11:54:57+02:00Aanknopingspunten voor een op teams gericht HRM-beleid
Het middelbaar beroepsonderwijs wordt steeds vaker georganiseerd via onderwijsteams. Dat vraagt onder meer een andere rol van HRM; een rol die momenteel ter discussie staat. Met deze publicatie wil ecbo die discussie concretiseren en aanknopingspunten bieden voor een nieuw, op teams gericht HRM-beleid.
Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo
Elke van Doorn2018-03-22T09:24:05+02:00Spiegelen aan collega-organisaties, van elkaar leren en jezelf verbeteren
Sinds de eerste rapportage in 2006 is de Benchmark mbo uitgegroeid tot een gewaardeerd instrument. Mbo-instellingen spiegelen zich ermee aan collega-organisaties en kunnen zo van elkaar leren en zichzelf verbeteren. Toch is leren van de Benchmark mbo niet altijd even vanzelfsprekend, zo concludeert ecbo in Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo.
Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering
Elke van Doorn2017-10-17T11:55:32+02:00'Focus aanbrengen om beter te presteren'
Kwaliteitsverbetering en overlevingsdrang. Dat zijn de voornaamste redenen waarom instellingen ervoor kiezen zich te profileren op een specifiek mbo-onderdeel. Louise van de Venne (ecbo) en Olaf McDaniel (CBE Group) onderzochten met welke stimulerende en remmende factoren mbo-instellingen hierbij te maken kregen.
Ontwikkelingen en maatregelen in het middelbaar beroepsonderwijs
Elke van Doorn2017-10-17T11:55:45+02:00Effecten van politieke en demografische bewegingen op het mbo.
Kwaliteitsverbetering, maar ook bezuinigingen. Van demografische groei naar mogelijke krimp. Welke effecten hebben deze ontwikkelingen op mbo-instellingen en -deelnemers? Ecbo onderzocht de verwachte gevolgen van het actieplan Focus op vakmanschap voor de onderwijskwaliteit en financiële huishouding van mbo-instellingen.Onderwijsnetwerken met resultaat
Elke van Doorn2017-10-17T12:00:58+02:00Naar effectieve netwerken in het onderwijs?
Samenwerking tussen scholen maakt voor leerlingen de overstap van vmbo naar mbo, en van mbo naar hbo eenvoudiger. De lesstof sluit dan beter aan en het vervolgonderwijs weet meer over de leerling of student omdat relevante gegevens zijn overgedragen.VM2-experimenten in perspectief
Elke van Doorn2017-10-17T11:59:16+02:00Tussenrapportage schooljaar 2011-2012
Eén locatie, één docententeam, één pedagogisch-didactische aanpak. Dat is de kern van het VM2-experiment, waarin vbmo- en mbo-instellingen samenwerken aan een doorlopende leerlijn vmbo-mbo. In opdracht van ecbo monitort Actis de voortgang van het experiment.
HRM in de mbo-sector: control of commitment?
Elke van Doorn2017-10-17T11:58:27+02:00Analyse van de HRM-visie op landelijk, sectoraal en instellingsniveau
De kwaliteit van docenten en onderwijskundig personeel staat de laatste jaren flink in de belangstelling. Goed HRM-beleid is een onontbeerlijk onderdeel van de verdere professionalisering van onderwijspersoneel. Ecbo en partners onderzochten HRM binnen de mbo-sector.Duurzaam vernieuwen
Elke van Doorn2017-10-17T11:58:13+02:00Stand van zaken van de integraal herontwerp bij ROC de Leijgraaf
In 2004 startte ROC de Leijgraaf een vernieuwingstraject onder de noemer ‘integraal herontwerp’. Het Horizononderzoek volgt dit innovatieproces van het schooljaar 2008/9 tot en met 2012/13. Het artikel Duurzaam vernieuwen geeft een tussenstand van waar De Leijgraaf nu staat.De gevonden zonen (m/v)
Elke van Doorn2017-10-17T11:57:38+02:00Aandacht voor schoolverlaters die terugkeren naar het onderwijs
In de publicatie De gevonden zonen (m/v) beargumenteren de onderzoekers dat schooluitval niet het einde van de leerloopbaan hoeft te betekenen. Maar uitvallers hebben wel hulp nodig om terug te keren naar een opleiding.Kosten van examinering
Diana Ploegaert2016-12-21T21:13:21+02:00Kosten van examinering
Rapportage naar het onderzoek naar de kosten van examinering
Verspreiding van innovaties stimuleren
Diana Ploegaert2016-12-21T21:14:17+02:00Twee opdrachten voor organisaties binnen het beroepsonderwijs
Disseminatie betekent letterlijk uitzaaiing of uitbreiding. Handig en noodzakelijk soms. Zeker in het geval van innovaties, waarvan door een proces van disseminatie ook anderen gebruik kunnen maken. In het beroepsonderwijs gebeurt dat volgens Regina Mulder nog te weinig.
Eindcijfers vmbo en studiesucces op het havo
Diana Ploegaert2016-12-21T21:14:33+02:00Onderzoek in opdracht van de VO-raad
Welke factoren dragen bij aan het succes en de slaagkans van vmbo-leerlingen op het havo? Deze vraag beantwoordt ecbo in opdracht van de VO-Raad in het onderzoek Eindexamencijfers vmbo en studiesucces op het havo.Van postbode tot regisseur
Diana Ploegaert2016-12-21T21:14:57+02:00Hoe dynamisch is de beroepenmobiliteit in de loopbaan van de Nederlandse werknemer?
Merkwaardige paradoxen kenmerken de huidige Nederlandse arbeidsmarkt. Langetermijnontwikkelingen duiden op structurele krapte, terwijl ontwikkelingen op korte termijn nog volop in het teken staan van crisis en werkloosheidOntwerpgericht onderzoek complex?
Diana Ploegaert2016-12-21T21:15:27+02:00De complexiteit van ontwerpgericht onderzoek
Waarom is ontwerpgericht onderzoek in het onderwijs zo complex van aard? Sanne Akkerman, Larike Bronkhorst (beide Universiteit Utrecht) en Ilya Zitter (ecbo) bogen zich over deze vraag.Effectief innoveren
Diana Ploegaert2016-12-21T21:16:26+02:00Innovatie in het onderwijs verbeteren en versnellen
Teams van mbo-docenten staan voor de verre van eenvoudige taak om hun onderwijs opnieuw vorm te geven, met als richtsnoer de competentiegerichte kwalificatiedossiers. Maar hoe geeft je dat vernieuwingsproces vorm? Ecbo werkte samen met 15 docententeams aan het antwoord op die vraag in het project ‘Effectief Innoveren’.Kleur van het mbo
Diana Ploegaert2016-12-21T21:16:44+02:00Kleur van het mbo
Wat zijn de factoren die kansen en positie van etnische minderheden in het middelbaar beroepsonderwijs beïnvloeden?Project Examenprofiel
Diana Ploegaert2016-12-21T21:16:52+02:00De Procesarchitectuur Examinering vergeleken
Competentiegericht beroepsonderwijs vraagt om een andere manier van beoordelen en examineren. Onderwijsprofessionals en bedrijfsleven hebben in de Procesarchitecteur Examinering (PE) - op landelijk, regionaal en sectoraal niveau – afspraken vastgelegd over examinering.
De effecten van cgo: tussenmeting 2011
Diana Ploegaert2016-12-21T21:17:15+02:00Tussenmeting cgo 2011
Wat zijn de effecten van de invoering van cgo op uitstroom, voortijdige uitval en doorstroom? Ecbo onderzocht de verschillen tussen opleidingen die wel en niet experimenteren met de nieuwe kwalificatiedossiers.
Mbo’s steeds veiliger
Diana Ploegaert2017-04-12T08:59:22+02:00Monitor Sociale Veiligheid brengt veiligheid mbo's in beeld
Sociale veiligheid is een groot goed. Oók voor onderwijsinstellingen. Deelnemers en medewerkers moeten zich veilig en geborgen voelen op scholen. Uit de tweejaarlijkse Monitor Sociale Veiligheid blijkt dat het middelbaar beroepsonderwijs goed scoort qua veiligheid.