Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018

Home/Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018
Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 20182019-05-16T16:20:26+02:00

Project omschrijving

Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018

Auteurs: Djoerd de Graaf, Régina Petit, José Hermanussen, Iryna Rud, Koen van der Ven, Annemarie Groot & Emina van den Berg
Publicatiedatum: mei 2019

Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo anno 2018

Resultaten
In het afgelopen schooljaar 2017-2018 is het aantal vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes verder toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor (225 versus 201). De doorlopende leerlijnen hebben een positief effect op doorstroom naar het mbo. Ook switchen de leerlingen in de routes minder vaak van opleidingsrichting. De implementatie van de routes vordert gestaag. Voldoende instroom blijft wel een uitdaging.

Het onderzoek
De ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Economische Zaken (EZ) willen het functioneren van de beroepskolom in het onderwijs verbeteren. Om te bezien of er mogelijkheden voor verbetering liggen in een betere aansluiting tussen en samenwerking door het vmbo en het mbo, hebben de ministeries besloten tot een experiment met zogenoemde vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes. Dit zijn doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de sectoren Techniek en Groen (technologieroutes) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte gekregen om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven. De ministeries hebben SEO Economisch Onderzoek in samenwerking met het Kohnstamm Instituut UvA B.V. en ecbo gevraagd een ‘Monitor Experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo’ uit te voeren om te bezien of en hoe de routes bijdragen aan het aantrekkelijker en doelmatiger maken van het beroepsonderwijs.

Gebruikte methode
Dit rapport betreft de vierde meting in het kader van het onderzoek naar de vakmanschap-, technologie- en beroepsroute. De onderzoeksaanpak is drieledig: 1. opbrengst- en effectevaluatie, 2. procesevaluatie en 3. verklarende evaluatie. De opbrengst- en effectevaluatie bevat kwantitatieve analyses op twee bronnen: de registratie van routes bij het bureau dat de experimenten begeleidt, DUS-I, en de registratie van leerlingen bij DUO (BRON). Daarbij zijn voor de effectevaluatie de leerlingen binnen de route (experimentgroep) vergeleken met leerlingen van buiten de route (controlegroep). De proces- en verklarende evaluatie is gebaseerd op 16 casestudies.

Download hier de publicatie.

Doorlopende leerlijnen 2018
Download publicatie

Contact

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839
Iryna Rud
Iryna RudData analist
06-13562786
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678

Gerelateerde publicaties

Naast deze studie zijn ook enkele essays opgesteld over de kennisinfrastructuur in Australië, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. José Hermanussen en Trudy Moerkamp hebben bovendien een afzonderlijke publicatie gemaakt over innovatie van werkprocessen bij de jeugdzorg, de politie en de gezondheidszorg. Deze studies zijn ontsloten via de website van ecbo.

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

Gerelateerd nieuws

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

By |3 juli 2019|Categorieën: Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Label: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).
207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

By |2 juli 2019|Categorieën: Mbo-organisatie|Label: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.
2706, 2019

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

By |27 juni 2019|Categorieën: Mbo-organisatie|Label: , |Reacties uitgeschakeld voor ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

Vandaag presenteert Jose Hermanussen op de ORD2019 het onderzoek 'Op naar een kwaliteitscultuur in het mbo met een ontwikkelingsgerichte audit, i.s.m. Jorrick Beckers en Ronald Stevens. Kernvraag: leidt een auditsystematiek op basis van het dialoogmodel, ondersteund door een veel gerichtere meting van soft-controls, tot een betere kwaliteitscultuur op alle niveaus in de organisatie en daarmee tot beter mbo-onderwijs?

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

[recaptcha]