Beleidsontwikkeling van onderop

Home/Beleidsontwikkeling van onderop
Beleidsontwikkeling van onderop2016-12-21T21:02:29+02:00

Project omschrijving

Beleidsontwikkeling van onderop

Wat het beroepsonderwijs kan leren van innovatieve praktijken in andere sectoren

Auteur(s): José Hermanussen en Trudy Moerkamp
Publicatiedatum: december 2015

Vergelijkbaar met de discussies in het onderwijs, wordt ook in andere sectoren gesproken over (her)waardering van de vakkennis en -ervaring van de professional. Wat kan het onderwijs leren van innovatieve praktijken van professionals in andere sectoren?

Ecbo verrichtte in samenwerking met het Centrum voor Nascholing in Amsterdam (CNA) een verkennende studie naar de organisatie van de kennisinfrastructuur vanuit het perspectief van de professional. De auteurs keken daarbij naar de sectoren politie, verpleegkundige zorg en jeugdzorg.

Kennis is hoofdbestanddeel

Mbo-scholen voeren hun opdracht uit in een complexe wereld die voortdurend in ontwikkeling is. Studenten, ouders, bedrijfsleven en overheid verwachten van de onderwijsprofessionals een up-to-date voorbereiding op deze dynamische (beroeps)wereld, maatschappij en verdere studieloopbaan. Kennis is een hoofdbestanddeel in dat ‘productieproces’.

Kennisontwikkeling van onderop

De focus van deze publicatie ligt op ‘kennisontwikkeling van onderop’. Centraal daarbij staat de vraag hoe werkvloerervaring en -kennis een rol kunnen spelen in de (beleids)ontwikkeling van een organisatie. De publicatie is bedoeld als inspiratiebron voor functionarissen die binnen mbo-instellingen een voortrekkersrol vervullen in het van onderop vormgeven van een lerende organisatie en bijbehorende professionaliseringsprocessen.

Beleidsontwikkeling van onderop
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

Gerelateerd nieuws

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

By |3 juli 2019|Categorieën: Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Label: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).
207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

By |2 juli 2019|Categorieën: Mbo-organisatie|Label: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.
2706, 2019

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

By |27 juni 2019|Categorieën: Mbo-organisatie|Label: , |Reacties uitgeschakeld voor ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

Vandaag presenteert Jose Hermanussen op de ORD2019 het onderzoek 'Op naar een kwaliteitscultuur in het mbo met een ontwikkelingsgerichte audit, i.s.m. Jorrick Beckers en Ronald Stevens. Kernvraag: leidt een auditsystematiek op basis van het dialoogmodel, ondersteund door een veel gerichtere meting van soft-controls, tot een betere kwaliteitscultuur op alle niveaus in de organisatie en daarmee tot beter mbo-onderwijs?

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

[recaptcha]