Boordevol nieuws over het beroepsonderwijs
Dimensies nr. 24 (maart 2016) is verschenen in een nieuw jasje! In deze editie is aandacht voor het organiseren van leerprocessen om te vernieuwen van onderop. En aandacht voor de practoraten.

In het eerste hoofdartikel staat de vraag centraal ‘hoe organiseer je leerprocessen om het primaire proces in het beroepsonderwijs te vernieuwen en te verbeteren?’. Bij docenten leeft niet direct het gevoel dat zij aan zet zijn en de vernieuwing ‘van onderop’ kan plaatsvinden. Vernieuwen doet een beroep op het vermogen van de school om te veranderen en te vernieuwen. Daarvoor is heel veel leren nodig: leren samenwerken, leren van feedback en leren organiseren.
In het tweede hoofdartikel staan de practoraten centraal. Een practoraat is een expertisecentrum, dat zorgdraagt voor inhoudelijke vernieuwing van het beroepsonderwijs. Het artikel beschrijft de themabijeenkomst ‘ieder mbo een practoraat’ dat plaatsvond in het Innovatiehuis in Den Bosch.